desc
14 november 2023

Åtta forskare har fått bidrag för sin forskning från Vetenskapsrådet och Vinnova.

12 maj 2023

Under två års tid har professor emeritus Georg Lindgren samlat material till en personligt färgad skildring av variationens vetenskap - Matematisk statistik. Han har dykt ner i gamla lådor och pärmar, i förråd och skåp, över hela Matematikcentrum. Detta sökande och insamlande har nu resulterat i boken 'Matematisk statistik i Lund - hundra år med [...]

17 april 2023

Mats Bylund och Anitha Thillaisundaram har mottagit Knut och Alice Wallenberg stiftelsens bidrag för framstående forskare inom matematik.

desc
17 januari 2023

SIAM har presenterat nya tjänstemän på positioner inom olika aktivitetsgrupper. Grupperna är forum för SIAM-medlemmar som är intresserade av att utforska områdena tillämpad matematik, beräkningsvetenskap eller tillämpningar.

28 oktober 2022

Ett säkert och smidigt sätt att diagnosticera bröstcancer i fattiga länder och en tångfarm till uthyrning. Dessa två innovationer vann årets innovationstävling för anställda respektive studenter vid Lunds universitet. Totalt kom det in 65 bidrag till den årliga innovationstävling som Lunds universitet och Sparbanken Skåne arrangerat sedan 2017.

6 april 2022

Mikael Persson Sundqvist (bilden), universitetslektor på Matematikcentrum, har via Knut och Alice Wallenbergs stiftelse erhållit stipendium för värdskapet.

23 mars 2022

Adem Limani som ska disputera i matematik vid Lunds universitet 2022, har tack vare ett anslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse erhållit en postdoktoral tjänst hos professor Artur Nicolau vid Universitat Autònoma de Barcelona, Spanien

7 mars 2022

Carina Geldhauser, Matematikcentrum, Lunds universitet har valts in som ledamot i Global Young Academy, GYA.

7 april 2021

Femton matematiker får i år dela på 25 miljoner kronor i anslag inom ramen för Knut och Alice Wallenbergs Stiftelses matematikprogram. Programmet gör det bland annat möjligt för yngre matematiker att forska vid någon av världens främsta matematikmiljöer och sedan återvända till Sverige. Till LTH kommer Petter N Kolm som gästprofessor.

Sidansvarig: webbansvarig@math.lu.se | 2023-01-17