Innovationstävling belönade idéer under ytan och i fickan

Ett säkert och smidigt sätt att diagnosticera bröstcancer i fattiga länder och en tångfarm till uthyrning. Dessa två innovationer vann årets innovationstävling för anställda respektive studenter vid Lunds universitet. Totalt kom det in 65 bidrag till den årliga innovationstävling som Lunds universitet och Sparbanken Skåne arrangerat sedan 2017.

– Publicerad den 28 oktober 2022

Foto.
Vinnarna i anställdkategorin: Jennie Karlsson, Freja Sahlin, Kristina Lång och Ida Arvidsson.

Vad kommer vi att få se för innovationer i framtiden? Anställda och studenter vid Lunds universitet har skickat in innovativa idéer och projekt som har tydligt hållbart perspektiv och med potential att skapa stort samhällsvärde. I hård konkurrens gallrades sex finalister fram, som fick presentera sina idéer på scen under Lunds universitets Innovationsafton.

Tång till uthyrning

I studentkategorin tog industridesignstudenterna August Eriksson och Samuel Amant hem det stora priset för sin idé – att hyra ut mindre tångodlingar till exempelvis yrkesfiskare. I deras tjänst ingår även hjälp med ansökan om tillstånd, skörd och marknadsföring.

En lösning som på ett effektivt sätt producerar en användbar råvara, enkel att odla och som har både hälso- och miljöfördelar, samtidigt som det möjliggör arbetstillfällen och inkomst inom en utsatt bransch.

Smidig och billig bröstcancer-diagnostik

I kategori anställd vann Kristina Lång, Ida Arvidsson, Freja Sahlin och Jennie Karlsson från Medicinska fakulteten och Lunds tekniska högskola. Genom att kombinera den senaste fickultraljudstekniken med ett AI-baserat diagnostiskt beslutstöd, har de skapat ett verktyg som kan diagnosticera bröstcancer på ett säkert och lättillgängligt vis, även i länder med begränsade resurser.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen i världen, och Kristina Lång och hennes kollegor vill minska dödligheten i bröstcancer i lågresursländer.

Även hjälpmedel för blinda och lantbrukare belönades

Övriga finalister gick inte lottlösa. Två hederspriser i respektive kategori delades ut, bland annat till ett förflyttningshjälpmedel för blinda och kraftigt synnedsatta individer samt ett chip som hjälper lantbrukare producera större skördar med betydligt mindre mängd bekämpningsmedel.

– Det här är idéer med potential att bli framtidens innovationer, säger Niclas Nilsson, innovationsdirektör vid Lunds universitet. En innovation blir det först när idén realiseras och skapar verkligt värde.

Det är Lunds universitet tillsammans med Sparbanken Skåne, genom sin ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Finn, som delar ut priserna.

– Innovation är grunden till framtidens välstånd. Som sparbank verkar vi för en positiv utveckling i samhället och att stödja entreprenörer och innovationer är viktigt för oss. Med innovationspriset vill vi lyfta fram några av de initiativ som kan göra den stora skillnaden i morgondagens Skåne, säger Rasmus Roos, VD för Sparbanken Skåne.