Arbeta inte mer än nödvändigt! Överanträng varken dig eller laptopen!

Hej Claus Führer! Berätta om din matematiska verkstad!
- I min verkstad vi ge ett litet intryck av vad som menas med beräkningsteknik. Vi visar hur man kan beräkna integraler av funktioner när dess integraler existerar men är obekanta.

Du är professor, det vill säga forskare och lärare. Vad forskar du om?
- Min forskning gäller simuleringsmetoder och snabba datorbaserade beräkningsmetoder inom mekanik.

Varför fastnade du för matematiken?
- Det var min lärare i gymnasieskolan som väckte mitt intresse. Mycket sent – i mitt sista år på skolan.

Fanns det någon gång någon annan tanke om en annan yrkesinriktning?
- Javisst. Trädgårdsmästare, historiker, präst …. Tanken på matte kom mycket spontant. Vad är det som gör matematik så fascinerande? Först lockades jag  av teoretisk matematik (oftast också kallad lite missledande: ren matematik). Teoribildningen och strukturer kan vara mycket fascinerande. Senare kom jag till tillämpad matematik och det är där jag fastnade. Att kunna samarbeta med så många forskare inom teknik, naturvetenskap, ekonomi eller medicin genom att tillämpa matematiken är ett upplevelse som jag uppskattar enormt.

Under de år du varit verksam, vilka hinder har du stött på? När har det känts svårt och motigt? Vad har du gjort då?
- Man känner sig jämt okunnig och man har känslan allt alla andra vet mycket mer. Ibland uppstår tom en lten tävlingssituation. Det kan kännas olustig och otrygg. Att välja arbeta och plugga i arbetslag ger extra trygghet och vänner på jobbet.

Har du någon gång under din karriär känt att du är den enda som ”inte fattar”?
- Mycket ofta.

Vad är det bästa du upplevt i din karriär såhär långt?
- Att arbetar i ett bra arbetslag.

Vad vore den ULTIMATA mattegrejen att göra?
- Jag är inte fokuserat på någon “ultimat” grej. Jag betvivlar att sådant finns. Bakom varje framgång finns tusen nya frågor och nya problem.

Hade du någon förebild inom matematiken, eller annan vetenskap, när du var ung? Varför valde du just denna person?
- Det var min gymnasielärare. Han undervisade matematik utan att bryr sig om några stela kursplaner. Han föjlde enbart sina egna intressen med sin nyfikenhet som motor.

Har du någon förebild idag? Vem?
- Oh ja. Men namnet är en hemlighet.

Hur skulle du förklara vad matematik är?
- Matematiken är murbruket mellan olika andra ämnen. Matematiken kan användas för att bilda en skapa seriösa förklaringar av processer i natur och teknik.

Vilken är den bästa bok du läst om matematik?
- Hairer, Wanner: Analysis by its history

Vilken är den bästa bok du läst överhuvudtaget?
- Günther Grass: Flundran

Vad brukar du göra på din fritid?
- Renovera mitt hus, jobba i min trägård, vara ute i naturen

Vad hoppas du kunna förmedla under Sonja Kovalevsky-dagarna?
- Att matematiken är något att leka och experimentera med.

Sidansvarig:  | 2015-11-06