Hoppa till huvudinnehåll

Orvar Lorimer Olsson

När Orvar började plugga matematik var han med i en SI-grupp, en grupp där studenter träffas och pluggar tillsammans ledda av en student från en högre termin. Det gav så mycket så nu när han själv pluggar termin tre är det han som är SI-ledare för studenterna som är i början av sin utbildning. Att Orvar började läsa matematik berodde på att det var så kul.

- Jag gillar att dra slutsatser och se mönster. När det kommer till huvudräkning, då är jag inte lika duktig.

Är det någon skillnad mellan gymnasiematten och universitetsmatten?
-Skillnaden mellan att läsa matematik på universitetet och på gymnasiet är att det på universitetet är mer fritt, men du har också ett större eget ansvar. Du får längre och djupare kunskap och du får förståelsen för teorin på ett annat sätt. Du börjar tänka som en matematiker helt enkelt och det genomsyrar hela din vardag. Dessutom är det mindre räkning på universitetet än på gymnasiet. En stor skillnad som jag tror att många upplever är att man kanske plötsligt måste plugga matte, det behövdes inte alltid på gymnasiet. Passa på att plugga tillsammans och prata med dina kursare. Tillsammans kan ni pussla ihop er kunskap och ni kan resonera er fram till lösningar. Våga tänka själv och våga vara säker på att du har rätt!

Vad gör du på fritiden?
- På fritiden håller jag på med konst och körsång. Jag spelade oboe i gymnasiet och det vill jag gärna ta upp igen.

Framtiden – hur tänker du dig den?
- Jag vet inte vad jag kommer att jobba med i framtiden. Matematik kan leda till vad som helst. Jag tycker att fler borde förstå att det behövs en matematiker i en arbetsgrupp eftersom vi kan bidra med kunskap och perspektiv. Vi matematiker borde också bli bättre på att göra matematik mer lättillgängligt och förklara att matematik inte bara handlar om att räkna. Vi kan till exempel göra skillnad genom att hantera stora mängder data och se stora mönster när det gäller till exempel smittspridning, extremväder och flyktingströmmar.

Sidansvarig: anna-maria.persson@math.lu.se | 2015-11-06