Hoppa till huvudinnehåll

Geogebra

Hej Malin Christersson! Berätta om din matematiska verkstad!
-I min verkstad ska vi modellera mekanisk länkning med hjälp av datorprogrammet GeoGebra. Närmare bestämt skall vi modellera hur man kan omvandla cirkulär rörelse till linjär, och vice versa, med hjälp av den så kallade Peaucellier-Lipkin länkningen. Denna modell är ett exempel på hur klassisk geometri kan användas i tillämpningar.

Berätta mer om dig själv!
- Jag heter Malin Christersson och är före detta gymnasielärare i matematik och programmering. För tillfället är jag doktorand i matematikämnets didaktik.  

Varför fastnade du för matematiken och hur gammal var du då?
- Jag var uttråkad av matematiken i skolan och fastnade inte för ämnet förrän jag började studera vid universitetet.  

Fanns det någon gång någon annan tanke om en annan yrkesinriktning? 
- Jag har genom åren haft många olika jobb men alla har haft någon anknytning till matematik.  

Vad är det som gör matematik så fascinerande?
- Renheten och de ständiga återkommande aha-upplevelserna. 

Har du någon gång under din karriär känt att du är den enda som ”inte fattar”?
- Jag har flera gånger varit med om att ”inte fatta”, exempelvis på konferenser. Jag har dock aldrig trott att jag är ”den ende som inte fattar”.  

Vad vore den ULTIMATA mattegrejen att göra? 
- När det gäller matematikundervisning vill jag någon gång (kanske när jag blir pensionär) försöka göra ett dataspel av euklidisk geometri. Tanken är att man tar sig till en ny ”level” genom att bevisa satser. Svårigheten är att implementera bevisföringen på ett fiffigt sätt samt att digitalt tillhandahålla lagom mycket hjälp på vägen.  

Hade du någon förebild inom matematiken, eller annan vetenskap, när du var ung?
- Jag har aldrig haft en förebild men Leonhard Euler har länge fascinerat mig. Jag ser Euler som gymnasiematematikens husgud, dels för att han hade ett finger med i spelet i nästan all matematik som lärs ut på gymnasiet och dels eftersom han verkade i en tid då matematiken ännu inte formaliserats. Euler använde sig av ”oändligt små” och ”oändligt stora” tal, utan en formell gränsvärdesdefinition, ungefär som man gör på gymnasiet.    

Har du någon förebild idag?
- Nej    

Hur skulle du förklara vad matematik är? 
- Om man ser på matematik som skolämne, menar jag att det skiljer sig från det flesta andra ämnen eftersom det lämpar sig ovanligt väl för att lära ut ett kritiskt förhållningssätt. När det gäller matematikundervisning kan man lära elever att inte lita på vad andra säger eller vad de kan läsa i böcker och på internet, istället kan de förlita sig på sin egen hjärna genom att dra egna logiska slutsatser.  

Vilken är den bästa bok du läst om matematik?
- Fermats gåta av Simon Singh  

Vilken är den bästa bok du läst överhuvudtaget? 
- Idioten av Fjodor Dostojevskij  

Vad brukar du göra på din fritid? 
- Programmera eller vara med mina barn.

Sidansvarig:  | 2015-11-06